Početna Sadržaj Reagovanja PAOLO KOELJO

PAOLO KOELJO

1339
0

PAULO  KOELJO

piše : Branko Dragaš, 09.08.2012

Svetski najprodavaniji pisac za domaćice,manekenke,glumice,pevaljke,voditeljke, moderni pisac koji se čita leti,na plažama,kao laka literatura,koja ne opterećuje,koja nije teška,koja je pitka za svakog malograđanina,koja prija na užarenom suncu, pokraj mora,na ležaljci i pod suncobranom,kao zaslađena limunada, taj u stotinu miliona primeraka tiražni pisac je rekao da je Džojsov „ ULIKS!“najobičnija – budalaština!

 

Alhemičari su pokušavali da pronađu tajnu pronalaska kamena mudrosti,smatrajući da će tako otkriti tajnu besmrtnosti.Kineski filozofi taoizma su se hiljadama godina trudili da pronađu sredstvo za besmrtnost.Indijska tradicija trantizma se preplitala sa alhemijom. Vavilonska civilizacija je okarektisala vreme kao silu koja stvara i razara.Drevni Egipat pomine uroborosa,zmaja koji jede svoj sopstveni rep, što je alegorija alhemičarskog raspadanja i razaranja.Grčki Argonauti tragaju za Zlatnim runom.Aistotel piše u svojoj metafizici o čistom,savršenom bitku.Toma Akvinski piše Traktat o kamenu mudrosti.Geteov Faust traga za granicama ljudske spoznaje i gde se skriva smisao života.Džojs homerovski luta po našoj svakodnevnici,pokušavajući da nam pokaže svu njenu,koeljovsku banalnost.

Srednjevekovni filozof Ramon Ljulj je tvrdio da alhemičar može transformisati sebe u neku vrstu svemoćnog bića, što je Koeljo dokazao,jer je uspeo da se transformiše u najčitanijeg pisca današnjice.Mada se alhemija ,prema neoplatonistima, bavi  odvajanjem dragocenih i čistih metala od nečistih i nesavršenih, alhemičar Koeljo je ostao zarobljen  u svojoj taštini i nesavršenom svetu narcisoidne zavisti.On nije prihvatio ni saznanje alhemičara,naučeno još od Aristotela, da materiju sačinjavaju ne samo njene karakteristike, nego i njeni principi.Mogao je bar toliko da nauči i da se drži osnovnih principa da nije lepo da on,najčitaniji pisac današnjice,kome se knjige štampaju kao dolari i evri bez pokrića,govori o Uliksu kao o budalaštini.

Veliko delo alhemije –MAGNUM OPUS – prema mističnom verovanju alhemičara može da se sprovede kroz transformaciju,koja se vrši iz tri faze : crnilo,truljenje i sagorevanje nečistoće, belilo,prosvetljenje i produhovljenje i crvenjenje, sjedinjavanje čoveka sa Bogom i sjedinjavanje konačnog sa beskonačnim.

Gde je tu najprodavaniji pisac Koeljo?
Šta je on naučio iz svog izučavanja mistike?
Šta je naučio iz istorije stvaralaštva?

Paolo Koeljo je savremeni Salijeri.Salijeri je za života imao više uspeha nego Mocart.Bio je dvorski muzičar i stekao je veliki imetak.Puškin ga je optužio da je iz zavisti,na ručku kod „ Zlatnog lava“ sipao Mocartu otrov u vino,samo da bi se rešio Mocartove budalaštine.Ali, to Salijeriju nije pomoglo da pobedi zaborav.Nestao je u crnilu.Truljenjem i sagorevanjem nečistoće.Istoričari kažu da je na kraju života potpuno poludeo.Dvorski muzičar.Koji je živeo u Mocartovo vreme. I koji je, kakav životni sklop, da ram za sliku bude potpuno uokviren,podučavao : Betovena, Šuberta i Lista.

Kada je genijalni režiser Miloš Forman napravio film „ AMADEUS“, odu ljudskoj zavisti i prosečnosti, onda su svi sebe videli kao Mocarta,niko nije sebe prepoznao u Salijeriju. To je glavni problem današnje civilizacije.Moramo pobediti Salijerija i Koelja u sebi. To je početak odisejevske plovidbe u Džojsov svet.

Beograd,09.08.2012